mandag 19. oktober 2009

Sosiale bokmerker - Delicious

Dette nettstedet var helt nytt for meg. Har gått inn på siden og registrert meg, importerte så bokmerkene fra favoritter over i Delicious. La også inn ikon for Delicious i verktøylinja i nettleser. Da er det enkelt å lage nye bokmerker, f.eks. ved hjelp av hurtigtast CTRL + D mens man har den aktuelle siden oppe. Så også litt på menyer og ulike valg på dette nettstedet.

Ikke sikker på om jeg kommer til å bruke Delicious, men greitt å vite at tjenesten finnes.

Redigert 20.10.:
Lurer forresten på om det er mulig å bruke tagger som består av mer enn et ord ...? Kanskje ikke, ettersom mellomrom er skille mellom ulike tagger, deles et sammensatt begrep opp som to atskilte tagger. Tenker f.eks. på etatsnavn, hvis det ikke går an å bruke sammensatte begreper er det en svakhet ved Delicious. Ser nå at jeg har brukt web 2.0 som en tag og den deler seg jo meningsløst i to ... Finnes det noen løsning på dette?
Savnet også autofullfør (er det ikke det det heter?), altså: når man begynner å tagge et nettsted med en tag som finnes fra før får man automatisk opp resten av ordet som et forslag. Da blir det mindre tastefeil også.

Etter forslag fra brukerstøtte legger jeg ut lenke til bokmerkene mine på Delicious (pga helt ny pc er det ikke så mange av dem ennå ...). Har markert noen av bokmerkene for deling, andre som privat/låst.

Redigert 21.10:
Sammensatte tagger kan brukes på Delicious, da bruker man bindestrek mellom, f.eks. web-2.0, Statens-helsetilsyn.

2 kommentarer:

  1. Flott arbeid! Legg gjerne til siden din her, så kan vi se hva du har lagt ut.

    SvarSlett
  2. Du kan skrive to ord som kan vises som et tagord. Hvis du for eksempel vil skrive "sosiale bokmerker" i ett tag, skriver du "sosiale-bokmerker".

    SvarSlett