søndag 25. oktober 2009

Skype

I dag kom sønnen min og lurte på om mor "visste hva Skype var". Det visste mor bare halvveis, dermed var det grunn til å gjøre om litt på rekkefølgen av leksjonene på kurset, og installere Skype nå.

Det var enkelt å installere Skype. Tilsynelatende. Men så oppdaget jeg at installering hadde dradd med seg en feilmelding som ble stående og slure på skjermen hver gang jeg prøvde å lukke en fane i explorer:



Jeg avinstallerte derfor programmet igjen, inkludert verktøylinje for google. Deretter installerte jeg Skype på nytt, denne gangen fjernet jeg kryss for installering av google chrome (det er som standard avkrysset). Og nå fikk jeg takk og pris ingen problemer med explorer etterpå.

Sjekket også hvem i kontaktlisten min som er på Skype - det er da noen.

Testet høyttalere og mikrofon - begge virket hos meg. Prøvde også å ringe opp "Echo sound test service" - det fungerte også. På PC'en til sønnen min står det derimot ikke til liv når han prøver å teste mikrofonen, det betyr vel at på hans litt eldre PC er det ikke innebygget mikrofon, slik at han må skaffe seg en frittstående mikrofon for å kunne bruke tjenesten.

Vanskelig å vite hva feilmeldingen første gangen skyldes, at den kom i etterkant av installering av Skype er helt sikkert. Er det noen som har vært borti det samme?

Har forøvrig også liggende et webkamera som kan kobles til, slik at man også kan se den man snakker med. Men det blir en annen gang, nå ligger i hvert fall Skype klar til bruk hos meg.

Det er forresten litt betenkelig at "ting" skjer når når man installerer ny programvare, er litt redd for å komme borti noe som setter PC'en helt eller delvis ut av spill og som jeg ikke greier å rydde opp i selv. Men når det bare er å avinstallere programmet og installere på nytt er det jo greitt.

6 kommentarer:

  1. Problemer du forteller om kommer stadig vekk hos meg, helt uten videre. Da er det bare å lukke programmet og prøve på nytt.

    SvarSlett
  2. Nei, så enkelt var det ikke hos meg, og det hjalp ikke å restarte maskinen heller.

    Hos meg kom og forsvant denne meldingen med førstegangs installasjon/avinstallasjon av Skype.

    SvarSlett
  3. Greit å bli minnet om å ta vekk haken til Google Chrome, når jeg skal oppdatere min Skype. Jeg brukte den mer aktivt for ett par år siden for å snakke med og se mine barnebarn i Nord-Norge. Det har ikke vært så flittig i bruk. Kanskje det kan bli en ny giv nå ved å utforske det litt mer.
    Dessuten er det jo en rimelig kontakt med slekt og venner i utlandet.

    SvarSlett
  4. Det er nok lurt å være moderne i uttrykket når man skal holde kontakt med barnebarna. :-)

    Jeg har lite begrep om hvor mange som egentlig er på Skype, i min kontaktliste var det ganske få. Vet derfor ikke om jeg kommer til å bruke Skype, kanskje for å snakke med sønnen min, når han får skaffet seg en mikrofon. Men foreløpig bor han hjemme, så vi får i tilfelle sitte i hvert vårt rom og teste ut dette skikkelig ....

    SvarSlett
  5. Har også prøvd Skype tidligere, fikk det installert, men det ble til at en ikke brukte det. Det var for enkelt å ta i bruk mobilen i stedet - og når ingen av de jeg skal ringe til har Skype så har det liten hensikt. Men hvis en bor utenlands og ringer hjem er jo dette en smart løsning.

    SvarSlett
  6. Ja, tenker også at Skype er noe man bruker i perioder, enten når man selv er utenlands eller har de nærmeste i utlandet. Men greitt å vite hva det er for noe.

    SvarSlett